
Photograph by Mart Production
Πολλές φορές στη ζωή μας, το μυαλό μάς λέει πως όλα είναι εντάξει, πως δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Κι όμως, εμείς δεν νιώθουμε καλά…
Είναι δύσκολο να εξηγήσουμε τι είναι αυτό που δεν πάει καλά· πιο συχνά νιώθουμε μια αίσθηση, παρά βρίσκουμε μια λογική εξήγηση.
Δεν μπορείς να καταλάβεις ούτε ακριβώς τι νιώθεις, ούτε γιατί το νιώθεις· ούτε καν από πού προέρχεται αυτό.
Η Εμπειρία
Σου έχει τύχει να λειτουργείς φαινομενικά κανονικά, αλλά βαθιά μέσα σου να υπάρχει μια αίσθηση ασυνέχειας;
Σαν να προχωράς, αλλά να μην είσαι πλήρως «μέσα» σ’ αυτό που ζεις και σ’ όσα υπάρχουν γύρω σου;
Ίσως οι σκέψεις σου αλλάζουν γρήγορα. Ίσως υπάρχει μια αίσθηση θολούρας ή μουδιάσματος, και δεν βρίσκεις ένα ξεκάθαρο συναίσθημα. Προσπαθείς να το εξηγήσεις, σκέφτεσαι, αλλά είναι σαν κάτι να σου γλιστρά διαρκώς.
Αυτό αφήνει πίσω του μια αίσθηση μπερδέματος και, πολλές φορές, μια μικρή ενοχή:
«Δεν έχω λόγο να νιώθω έτσι.»
«Γιατί είμαι έτσι;»
«Τι μου φταίει; Κάτι πάει στραβά με μένα…»
Τι όντως συμβαίνει
Αν έχεις βιώσει ή βιώνεις κάτι αντίστοιχο, δεν σημαίνει πως κάτι δεν πάει καλά με σένα.
Πολύ συχνά, αυτό συμβαίνει όταν υπάρχει μια απόσταση ανάμεσα σε όσα ζεις εξωτερικά και σε όσα πραγματικά βιώνεις μέσα σου.
Όταν «το μέσα μας» δεν έχει χώρο να επεξεργαστεί όσα συμβαίνουν, μπορεί να εμφανιστεί σύγχυση αντί για ξεκάθαρο συναίσθημα.
Σε κάποιες περιπτώσεις, αυτή η εσωτερική θολούρα σχετίζεται με μια βαθύτερη αποσύνδεση από τον εαυτό. Όχι επειδή φταίμε, αλλά επειδή συχνά δεν μάθαμε —ή δεν μας δόθηκε η ευκαιρία— να ακούμε πώς νιώθουμε και τι πραγματικά συμβαίνει μέσα μας.
Και πολλές φορές, όσο περισσότερο προσπαθούμε να εξηγήσουμε λογικά αυτό που νιώθουμε, τόσο περισσότερο αρχίζουμε να αμφισβητούμε την ίδια μας την εσωτερική φωνή. Σαν να μην μπορούμε πια να εμπιστευτούμε αυτό που αισθανόμαστε, επειδή «δεν υπάρχει αρκετά καλός λόγος» για να νιώθουμε έτσι.
Έχω γράψει περισσότερα και εδώ: «Όταν δεν εμπιστεύεσαι τη φωνή σου»
Προχωράμε, ανταποκρινόμαστε, λειτουργούμε… αλλά μέσα μας δυσφορούμε. Και το να «σταματήσουμε» για να αναγνωρίσουμε τι πραγματικά νιώθουμε, μοιάζει αδύνατο, γιατί είναι κάτι ξένο.
Με τον καιρό, τα συναισθήματα παύουν να εμφανίζονται καθαρά — και παίρνουν τη μορφή πίεσης, θολούρας ή ενός γενικού εσωτερικού «βάρους».
Το βιώνουμε πολλοί
Πολλοί άνθρωποι το βιώνουμε, ιδιαίτερα σε περιόδους άγχους, πίεσης ή συνεχούς ενασχόλησης με εξωτερικές απαιτήσεις.
Δεν είναι ένδειξη ότι «χάνεις τον έλεγχο» ή ότι κάτι πάει στραβά με σένα.
Είναι, συχνά, ένδειξη ότι κάτι μέσα σου δεν έχει ακόμη βρει τρόπο να ακουστεί καθαρά.
Ίσως λοιπόν αυτό το μπερδεμένο συναίσθημα να μην είναι πρόβλημα που πρέπει να φύγει.
Ίσως είναι ένας τρόπος να δείξει ότι χρειάζεται περισσότερη εσωτερική προσοχή.
Τι μπορείς να κάνεις
Ίσως το πρώτο βήμα είναι απλώς να σταματήσεις — για λίγο — την προσπάθεια είτε να το αγνοήσεις είτε να το «λύσεις».
Μπορείς να το δεις πιο απαλά, σαν κάτι που προσπαθεί να σου δείξει μια πλευρά σου που δεν έχει ακόμα χώρο.
Όχι για να το αναλύσεις περισσότερο, αλλά για να το ακούσεις λίγο διαφορετικά.
Αν θέλεις, μπορείς να ρωτήσεις τον εαυτό σου απλά:
«Αν αυτό το μπερδεμένο συναίσθημα είχε μια μικρή φωνή, τι θα προσπαθούσε να μου πει;»
Προσπάθησε να μην κρίνεις όσα αναδύονται, αλλά απλώς να τα παρατηρήσεις.
Μερικές ερωτήσεις που μπορεί να σε βοηθήσουν
- Αν είχε φωνή, τι θα προσπαθούσε να μου πει;
- Πώς μοιάζει η φωνή του;
- Τι τόνο έχει; Μιλάει γλυκά, αυστηρά, επικριτικά ή με ενδιαφέρον;
- Μου θυμίζει κάποιον ή κάποια;
- Είναι γνώριμη; Την έχω ξανακούσει;
- Πότε εμφανίζεται περισσότερο;
- Σε ποιες καταστάσεις;
- Την αισθάνομαι φιλική ή εχθρική;
Αν δεις πως, κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, η ταραχή σου μεγαλώνει σε σημείο που νιώθεις να χάνεις τον έλεγχο, κάνε μια παύση.
Κάνε κάτι ευχάριστο για σένα: μια αγκαλιά με έναν αγαπημένο σου άνθρωπο, ένα τηλεφώνημα, μια βόλτα στη φύση, ένα ζεστό ντους.
Δοκίμασε ξανά κάποια άλλη στιγμή.
Αν αναδύεται κάτι έντονο ή δύσκολο, επικοινώνησε με έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας — μπορεί και θα σε βοηθήσει.
Προσοχή & φροντίδα ♥
Αν αυτό που βιώνεις είναι έντονο ή σε δυσκολεύει σημαντικά στην καθημερινότητά σου, είναι σημαντικό να υπάρχει υποστήριξη από κάποιον ειδικό που θα σε βοηθήσει να το επεξεργαστείς σε βάθος και με ασφάλεια.
Αν θέλεις, μπορείς να λαμβάνεις περιστασιακά κείμενα που βοηθούν να νιώθουμε λίγο πιο κοντά.